PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Metro chce miliardové turnikety. Netuší, zda se vyplatí
6.12.2009
Dopravní podnik v hlavním městě chce investovat téměř tři a půl miliardy korun do projektu turniketů v metru. Oficiálně především proto, aby nepustil ke svým službám černé pasažéry.
Netuší však, kolik cestujících bez lístku vlastně podzemní dráhou jezdí.
Údaj o počtu černých pasažérů je přitom pro celý projekt klíčový. Právě podle něj si nechal podnik vypočítat předpokládané zisky, kterými chce miliardovou investici splatit.
Miliardy řídí ankety na internetu
Analýza, kterou má deník Aktuálně.cz k dispozici, vychází ze dvou údajů, podle nichž je spočítána návratnost investic do turniketů a také to, kolik by měly vynést.
V obou případech jde o anonymní internetové ankety. V případě iDnes.cz odpovídalo na otázku, zda jezdí obecně v MHD načerno, přes 8 tisíc lidí, na mesec.cz jen 650. K jízdě bez lístku se přiznalo 16, respektive 20 procent lidí.
Jinou analýzu počtu černých pasažérů pražský dopravní podnik nemá.
Skutečné číslo? Nemáme
Dopravní podnik ústy mluvčího přiznává, že skutečná čísla o počtu černých pasažérů nezná. Omlouvá to tím, že takový průzkum ani zadat nelze.
"Zjistit jakýmkoliv průzkumem množství případů jízdy bez jízdního dokladu v porovnání s množstvím jízd s jízdním dokladem u jednoho člověka je nemožné," vysvětlil mluvčí DP Ondřej Pečený. "Obecně se udává, že množství černých pasažérů dosahuje v populaci hranice 10 %," dodal.
Ředitel Dopravního podniku Praha Martin Dvořák odhaduje, že černých pasažérů může být 18 procent v metru a 21 procent v tramvajích a autobusech. Na základě těchto čísel podle něj turnikety vydělají ročně 560 milionů korun.
Bližší a rozsáhlejší informace k tomuto tématu najdete na webu www.stahuje-cely-svet.cz .
Dvořák přitom vychází z výše uvedených anket a také z čísel prezentovaných v zahraničí, například z patnáct let starých údajů z Paříže nebo šest let starých čísel z Bruselu.
Že nemá Dopravní podnik v číslech zcela jasno, dokazuje i poslední citace tiskového mluvčího. "Dá se očekávat, že míra jízd ´na černo´ bude v Praze v souladu s jinými metropolemi na úrovni 10 - 30 %."
Miliardy komínem
Dopravní podnik už na turnikety vypsal zakázku v hodnotě 3,5 miliardy korun. V analýze Dopravního podniku se uvádí, že se tyto peníze vrátí v roce 2015, pokud budou turnikety v metru už přespříští rok.
"Čím vyšší výchozí podíl černých pasažérů si navrhovatelé projektu stanoví, tím vyšší virtuální výnosy projektu (které mají být použity na splácení úvěru) budou obdrženy. Pokud by například reálný počet černých pasažérů v metru byl pouze 5-8 %, je zřejmé, že projekt finančně rentabilní vůbec není," poukazuje na slabinu projektu turniketů opoziční zastupitel za SNK ED Jiří Witzany.
"Právě proto je nezbytné, aby toto výchozí procento (počtu černých pasažérů) bylo věrohodně a nezávisle ověřeno," dodal Witzany. Projekt turniketů přirovnal k podobnému plánu s elektronickými kartami Opencard, které slouží k nákupu časových jízdenek. Poslední audit prokázal, že jízdenka je vysoce ztrátová.
"Vypadá to docela podobně jako projekt Opencard na začátku. Na papír se namalují vysoké příjmy projektu, aby se mohly krýt vysoké výdaje. Když se ukáže, že příjmy jsou nereálné, je již pozdě, výdaje jsou samozřejmě plněny minimálně podle plánu," varuje Witzany.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: