PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Digitální "bratr" na každém kroku
14.10.2006
Britská společnost Norwich Union dovedla systém na míru šitého povinného ručení k naprosté dokonalosti. Před pár týdny uvedla experimentálně na trh pojistku, za kterou řidiči zaplatí podle počtu ujetých kilometrů, typu silnic a hustoty silničního provozu.
Údaje o pohybu automobilu zprostředkovává zařízení podobné satelitnímu navigátoru a na základě vyhodnocení údajů pak pojišťovna vystaví klientům účet.
Protestní hlasy britských ochránců soukromí a osobních údajů byly v tomto případě poměrně tlumené. Na rozdíl od statisíců průmyslových kamer v ulicích a rychlostních kamer při britských silnicích a dálnicích má totiž řidič v tomto případě volbu, zda si pojistku koupí.
Mimochodem zpráva o sofistikovaném pojišťovacím produktu "přes" satelit se objevila shodou okolností zhruba ve stejné době, kdy se na britských silnicích začala zavádět nová generace policejních kamer.
Dokáží nejen změřit okamžitou rychlost projíždějícícho vozu, ale spočítat a vyhodnotit i průměrnou rychlost mezi dvěma body na sledovaném úseku. Past na pozorné řidiče, kteří při průjezdu kolem kamery přibrzdí, aby hned poté plynový pedál zase sešlápli.
Za volantem s klidem Angličanů
Hustota kamer a také razantní postih za rychlou jízdu by mohly vést k doměnce, že Britové jezdí na silnicích jako nezodpovědní grázlové.
Pokud jde o však o počet zranění či úmrtí při dopravních nehodách, podle statistik patří provoz na britských silnicích k nejbezpečnějším na světě. Příliš vysoká rychlost se podílí pouze na pěti procentech silničních neštěstí.
Dílem je to patrně proto, že ostrované neztrácejí ani za volantem úctu a respekt k životu (i majetku) svému i ostatních. A dílem také tím, že ani za volantem neopouští "Angličany" jejich pověstný klid a většinou ani rezerovanost.
Pro pojistku s kalkulačkou
Svůj vliv na nízkou nehodovost i rizkovost nehod má také cenová politika pojišťoven. Řidiče, kteří jezdí alespoň tři roky bez nehody, odmění až sedmdesáti procentním bonusem (při průměrné ceně pojistky se jeho ztráta rovná ztrátě úspor na skromnou dovolenou). Naopak - cenu pojistného zvyšují také trestné body za dopravní přestupky, mezi něž však nepatří chybné, či nepovolené parkování.
Snad proto, že se ostrovní šoféři chovají na silnicích povětšinou džentlmensky, nemají rádi, když je policisté pedantsky pronásledují třeba právě kvůli vysoké rychlosti. Dva řidiči, které kamera přistihla při rychlé jízdě, se před pár týdny obrátili na Soud pro lidská práva ve Štrasburku. Považují za nespravdlivé, že se musí policii (na základě snímku) doznat a tím se "inkriminovat". Pokud neposkytnou policii údaje o tom, kdo vůz při překročené rychlosti řídil, čeká je stejný postih, jako by se sami provinili.
Kolik gigabitů vstřebáš, tolikrát jsi člověkem?
Rychlostní kamery či povinné pojištění "přes satelit" představují bezpochyby intervenci do osobního soukromí. S digitalizací života kolem nás však podobných intervencí bude nejspíše přibývat. Některé britské zdravotní pojišťovny lobbují za to, aby měly detailní přístup ke genetickým informacím a mohly si na jejich základě vybírat zákazníky či alespoň určovat cenu pojistky.
Jeden z britských obchodních řetězců chce nabídnout zákazníkům čip pod pokožkou, který by dokázal sečíst cenu nákupního vozíků a odstranit fronty u pokladen.
Už jenom zbývá, abychom kvalitu života začali měřit objemem vstřebaných gigabitů.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: